• Kontrast:
  • A
  • B
  • C

 

Uwaga - zmiana nr konta Rady Rodziców MDK1
Ze względu na błąd Banku Pocztowego podajemy aktualny nr konta Rady Rodziców
66 1320 1016 7750 2193 2000 0001

Zapraszamy do lektury tekstu "Dzień dla innności" napisanego przez Samirę Derwisch - dziennikarkę pisma "TeXT" oraz uczestniczkę zajęć prowadzonych w ramach Klubu Dziennikarskiego "TeXT".

„Dzień dla inności”

W każdej poznańskiej szkole gimnazjalnej, raz w roku powinien odbyć się dzień, podczas którego młodzież mogłaby dowiedzieć się czegoś na temat osób należących do mniejszości społecznych i narodowych (tzn. żydów, muzułmanów, Romów) oraz społeczności LGBTQ itp. Na holu szkoły (lub w sali gimnastycznej) znajdowałyby się stanowiska, każde poświęcone innej mniejszości. Gimnazjaliści odkrywaliby inne kultury, zwyczaje, przekonania w zależności od tego jaki temat wybiorą. „Festyn” powinien odbyć się w czasie lekcji, wtedy każdy chętnie spędziłby czas na udziale w warsztatach lub oglądaniu stanowisk przygotowanych wcześniej przez wyznaczone grupy uczniów i ich opiekunów. W szkołach nie ma przedmiotu, który zajmowałby się konkretnie tym tematem w wyniku czego społeczeństwo jest wciąż nieświadome tego, jakie korzyści mogą pojawić się dzięki posiadaniu choćby znikomej wiedzy na temat „innych”, nietypowych Polaków.
 
Przykładowy plan „Dnia inności”:
8:00 – apel (przemówienie dyrektora szkoły
8:20 – występ szkolnej grupy teatralnej, przedstawienie o tematyce wprowadzającej w „różnorodność”
9:10-12:30 – warsztaty tematyczne, dotyczące poszczególnych społeczności (w wyznaczonych klasach), każdy uczeń ma wolny wybór tematu warsztatu, w którym chce uczestniczyć
12:30 – prezentacja stanowisk na holu szkoły lub na sali gimnastycznej (np. wystawa sztuki arabskiej, możliwość spróbowania kuchni żydowskiej)
14:00 – posumowanie dnia (w klasach), czego się nauczyliśmy, co zapamiętaliśmy, jak zmieniło się nasze myślenie?

W ramach lekcji języka polskiego, każdy uczeń powinien napisać wypracowanie nawiązujące do  „Dnia inności”, opisujące kulturę, która najbardziej go zaciekawiła.
Według mnie pomysł jest ciekawy, ponieważ często żyjąc w swojej małej społeczności nie dostrzegamy tego co jest w okół nas a media przedstawiają wiele faktów o „inności” w subiektywny sposób, często taki który jest dla nich wygodny, dlatego młodzież powinna wiedzieć cokolwiek na ten temat z bardziej zaufanych źródeł niż telewizja czy internet.
Uczeń nie ma narzuconego tematu, na którym ma się skupić, więc może sam zdecydować co go interesuje i o czym lub o kim chce dowiedzieć się więcej.
Festyn to przyjemny i ciekawy sposób na przekazanie informacji, które pozostaną w pamięci na długo a przy okazji przerwa od intensywnej nauki w roku szkolnym.

Samira Darwish