• Kontrast:
  • A
  • B
  • C

 

Relacje z Wielkiej Grandy

Relacja z II edycji WIELKIEJ GRAndy - styczeń 2012

Wielka GRAnda – gorący fyrtel Poznania

Styczeń to miesiąc, w którym zima postanowiła wreszcie pokazać „kto tu rządzi”. Do Wielkopolski zawitały mrozy. Dlatego też sobotnie popołudnie 28 stycznia wielu poznaniaków spędziło zapewne ze szklanką gorącej herbaty i dobrą książką. Znaleźli się jednak śmiałkowie, którzy nie tylko wyszli z domu, ale na dodatek wzięli udział w Wielkiej GRAndzie. A to wszystko odbyło się w szacownych murach Młodzieżowego Domu Kultury Nr 1. Wszystkich, którzy w tym momencie przecierają oczy ze zdziwienia uspokajamy, że w tej zasłużonej placówce nie miała miejsca żadna awantura. Wydarzeniem, które rozgrzało atmosferę był dzień z grami planszowymi. Po sukcesie pierwszej edycji imprezy, organizatorzy, czyli Młodzieżowy Dom Kultury Nr 1 oraz Fundacja Zagrajmy, zdecydowali się pójść za ciosem i przygotować jej kolejną odsłonę. Na miłośników gier planszowych (i nie tylko, ponieważ można było też pograć w popularne „karcianki”) czekało ponad 60 tytułów. Każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Nie zabrakło gier opartych na wzorcach literackich (np. Hobbit), czy gier osadzonych w historycznych realiach (np. Navegador, Ora et Labora). Z mroźnego Poznania w ciągu kilku chwil z łatwością można było przenieść się na tropikalne wyspy (Maori) czy przeżyć dreszczyk emocji w roli Poszukiwaczy Skarbów. Tradycyjnie wielkim zainteresowaniem cieszyły się szybkie gry wymagające refleksu i dużej interakcji pomiędzy uczestnikami (Halli Galli, Packa na Muchy, Dobble). Młodsi gracze sięgali po Nogi Stonogi, albo wcielali się w rolę Pędzących Żółwi, ścigających się w drodze do sałaty. Na wytrawnych strategów czekały bardziej skomplikowane tytuły ekonomiczne, takie jak Osadnicy z Catanu i Agricola. Podkreślić należy, że początkujący nie byli pozostawieni sami sobie, lecz mogli liczyć na wytłumaczenie zasad i przydatne podpowiedzi organizatorów, co z pewnością ułatwiało „stawianie pierwszych kroków”.
W stosunku do poprzedniej edycji zadbano o zwiększenie liczby atrakcji. Wielką Grandę odwiedził bowiem Szymon Dąbrowski – jeden z autorów gry Posnania. Budujemy Miasto – nowatorskiego projektu Wydawnictwa Miejskiego, w którym zgodnie z nazwą zadaniem graczy jest tworzenie i rozbudowywanie Poznania. Pan Szymon nie ograniczył się do roli gościa, lecz szybko wraz z pozostałymi graczami, wcielającymi się w role księcia, biskupa, kupca oraz rycerza, przystąpił do zapełniania przepięknej, kolorowej planszy kafelkami symbolizującymi kolejne obiekty na mapie miasta.


Piękna plansza "Poszukiwaczy skarbów" zachęca do gry


Atrakcją imprezy była możliwość zagrania w grę "Posnania.
Budujemy miasto" z jej autorem Szymonem Dąbrowskim

Mimo mroźnej aury impreza okazała się wielkim sukcesem. Praktycznie od rozpoczęcia o godzinie 10:00 sala (wraz z korytarzem) wypełniła się graczami, a momentami wręcz pękała w szwach. Łącznie przez całą imprezę przez „jaskinie gry” Młodzieżowego Domu Kultury Nr 1 przewinęło się ponad 120 osób. Wśród uczestników przeważały rodziny, jednak nie zabrakło również grup nastolatków, jak i osób dorosłych. Duże emocje towarzyszyły turniejowi gry Fauna Junior, w której zawodnicy mogli się popisać wiedzą na temat zwierząt żyjących na całej kuli ziemskiej. Kulminacja wrażeń nastąpiła jednak o godzinie 15:00, gdy rozlosowano całą masę nagród, wśród których oczywiście prym wiodły gry planszowe. Aby wziąć udział w losowaniu, wystarczyło zagrać w dwie gry spośród tytułów z wcześniej określonej listy. Chętnych nie brakowało, a szczęśliwcy, do których uśmiechnął się los, z dumą i uśmiechem trzymali później w rękach swoje nowe „planszówki”. Dla wszystkich uczestników imprezy, którzy zapragnęli zaopatrzyć albo uzupełnić swoją domową biblioteczkę gier, przygotowano stoisko sklepu Cube. Warto podkreślić, że zarówno Cube, jak i Wydawnictwo Miejskie dołączyły do grona sponsorów imprezy, obok wydawnictw G3 i EGMONT oraz Stowarzyszenia Wiara Lecha, wzbogacając (i tak już niemałą) pulę nagród.


W drugiej edycji Wielkiej GRAndy wzięło udział ponad 120 osób


Zwycięzcy turniejów

Kilka godzin wspólnego grania minęło w mgnieniu oka. Niewątpliwy sukces imprezy zrodził pytania o jej następną edycję, która odbędzie się 21 kwietnia br. Nie znaczy to jednak, że miłośnicy gier planszowych na realizację swoich pasji muszą czekać tak długo. Dla fanów planszówek popularny eMDeK proponuje „Gry 100-likowe” –  cotygodniowe, czwartkowe spotkania, na które serdecznie zapraszamy wszystkich, którzy już połknęli bakcyla gier. Spotkania odbywają się w godzinach 16:30 – 18:45, a ich uczestnicy mogą liczyć na kompetentną pomoc przy wyborze gier, poznawaniu ich zasad i zgłębianiu tajników planszowego świata.


Ciekawe, czyje pingwiny złowią więcej ryb?


Na Wielkiej GRAndzie doskonale bawiły się dzieci,
jak i dorośli miłośnicy planszówek

 

 

 

WIELKA GRAnda III już za nami - kwiecień 2012

W minioną sobotę mury MDK 1 wypełnili po brzegi miłośnicy gier planszowych. Mali i duzi, a było ich zgodnie z szacunkami organizatorów WIELKIEJ GRAndy około 100, przybyli do dawnego Dziecińca Miejskiego mimo niepogody. Warto jednak było zmierzyć się z deszczem, ponieważ wewnątrz czekała zasłużona nagroda w postaci ponad 60 różnorodnych gier planszowych - logicznych, ekonomicznych, strategicznych, imprezowych i rodzinnych. Dodatkową atrakcję stanowił turniej "dla każdego coś miłego". Wystarczyło zagrać w 3 gry wybrane z turniejowej listy, aby mieć szansę na otrzymanie jednej z nagród. Każdy mógł też wystartować w eliminacjach do Mistrzostw Polski w Qwirkle. Było o co walczyć - zdobywcy pierwszych trzech miejsc wygrali atrakcyjne gry planszowe, zaś osoby z I i II miejsca przeszły do finału ogólnopolskiego. Jeżeli komuś spodobała się jakaś gra i bardzo chciał ją posiąść na własność, miał okazję szybko zrealizować swoje marzenie. Przy wejściu do jednej z sal znajdowało się stoisko sklepu Cube, na którym można było zakupić wybraną planszówkę, ale także pograć z osobą sprzedającą oraz nauczyć się malować figurki wykorzystywane w niektórych grach...


Dziękujemy współorganizatorom, czyli Fundacji Zagrajmy oraz sponsorom, którymi byli:
G3, Egmont Polska, Za Siedmioma, Cube oraz Stowarzyszenie Wiara Lecha.